söndag 20 februari 2011

Rötter - 51 av 365 foton - #246

Idag ska jag presentera RÖTTER.
Väljer att foto som jag tog av just mina rötter idag.
Den här familjen är fotograferad av en kringstrykande fotograf i Nedervetil Finland 1927, och den lilla flickan, som sitter på sin pappas knä, blev min mor.
Den andra lilla gossen i mammas knä är en tvillingbror till min mor, otroligt vilken familj, i ett fattigt samhälle, där det inte fanns något ord, som hette barnbidrag.
Och så åkte pappan (min morfar) till Amerika, lämnade hela den stora barnfamiljen och stack i flera år. Hur klarade sig den mamman, som hade så många barn att ta hand om, otroligt vilken historia, tänk vilken bokroman det skulle bli, vilket levnadsöde.
Jag beundrar min mormor, som jag aldrig fick träffa.

2 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Det kan man kalla rötter!!! Visst är det otroligt hur kvinnor genom tiderna klarat av livhanken!

Camilla (Rantis) sa...

jag hade några helt andra tankar när jag såg rötter... men detta var fiffigt....
Ja, tänk hur det kämpade dessa bon-fruar med barn, djur å hushåll..
Huj, e glad att jag lever nu....

Tjjjhooooo...
Ved-Åke kom, lasta av, å åkte...
Nu har vi ved!!!!